Spriegotājs, piedziņas ķēde tavai automašīnai

Spriegotājs, piedziņas ķēde priekš Top auto markām
- Spriegotājs, piedziņas ķēde BMW 3. Sērija
- Spriegotājs, piedziņas ķēde BMW 5. Sērija
- Spriegotājs, piedziņas ķēde AUDI A6
- AUDI A4
- Spriegotājs, piedziņas ķēde VW GOLF
- Spriegotājs, piedziņas ķēde VW PASSAT
- Spriegotājs, piedziņas ķēde BMW X5
- VOLVO V70
- Spriegotājs, piedziņas ķēde VOLVO XC 90
- Spriegotājs, piedziņas ķēde MERCEDES-BENZ E Klase
- Spriegotājs, piedziņas ķēde OPEL ASTRA
- OPEL ZAFIRA
- Spriegotājs, piedziņas ķēde VW TRANSPORTER
- Spriegotājs, piedziņas ķēde BMW 7. Sērija
- Spriegotājs, piedziņas ķēde FORD FOCUS
- MERCEDES-BENZ C Klase
- Spriegotājs, piedziņas ķēde JEEP GRAND CHEROKEE
- Spriegotājs, piedziņas ķēde BMW X3
- Spriegotājs, piedziņas ķēde TOYOTA AVENSIS
- AUDI A3
Spriegotājs, piedziņas ķēde defekts? » Noteikt darbības traucējumu • Remonts • Nomaiņas rokasgrāmata
Piemērotu vārstu atstarpju nodrošināšanai
Zobķēdi izmanto, lai konfigurētu un sinhronizētu vārstu atstarpes. Tā savieno sadales vārpstu ar kloķvārpstu un sinhronizē virzuļa gājiena kustību ar vārsta slēgumu. Kā zobķēdes alternatīva daudzās mašīnās tiek izmantota zobsiksna. Visi citi vārstu atstarpju nodrošināšanas veidi mūsdienās ir novecojuši un vairs netiek izmatoti. Vertikālā vārpsta, kas patiesībā ir vērpes stienis ar diviem zobratiem, nekad nav bijusi uzticam auto daļa, jo tā griezās ar noslieci no normas.
Tehniski vienkāršai cilindriskais taisnzobrats, kas savienoja sadales vārpstu ar kloķvārpstu, izmantojot zobratu komplektu, nespēja tikt galā ar prasībām, kas kļuva aizvien sarežģītākas, jo tas bija pārāk smags, pārāk lēns un patērēja daudz jaudas. Cilindriskie taisnzobrati nespēja stāvēt pretī tehniski vienkāršākajem risinājumiem – zobķēdei un gāzu sadales mehānisma piedziņas siksna. Tā kā vieglā un vienkārši nomaināmā zobsiksna mēdz nodilt, oriģinālā ideja, kāpēc tika radīta zobķēde, bija vēlme radīt ilgi kalpojošo vārstu atstarpju nodrošināšanas elementu. Tas izrādījās kļūmīgs lēmums.
Nelāgs pārsteigums augtas klases mašīnu ražotājiem
Parasti zobķēdes tiek uzskatītas par daudz ilgāk kalpojošu zobsiksnu alternatīvu. Zobķēde sastāv no cieta tērauda, nevis no gumijas siksnas ar stiklšķiedru pastiprinājumu. Tādiem augstas klases ražotājiem kā “Mercedes-Benz” tas bija daudz vēlamāks risinājums ilgtermiņā, lai veicinātu ilgāku mašīnu kalpošanas periodu. Līdz pat 90. gadu beigām bija sastopamas izcilā vācu autoražotāja mašīnas, kas bija nobraukušas tūkstošiem kilometru un bija labā kārtībā. 2000. gados notika kas dīvains – dzinēji sāka lūzt jau pēc nobrauktiem 60 000 km, un tos nācās mainīt, lai saglabātu uzņēmuma reputāciju.
Pie visa vainīgi izrādījās zobķēžu piegādātāji – lai efektīvi pārvaldītu izmaksas, ķēžu savienojumu spiešanas un štancēšanas iekārtu lietošanas periods bija ilgāks, nekā pieļaujams. Izvirzījumi ķēžu savienojams parādījās nemanāmi, pakāpeniski nonākot līdz savienojuma skrūvēm. Ķēde ir tik izturīga, cik izturīgi ir tās vājākie savienojumi, tāpēc pietika ar vienu nepilnīgu daļu, lai pārrauta tiktu visa ķēde. Piegādātājs atzina šo problēmu un drīz pēc tam sāka atkal piegādā rezerves daļas, kas spēja nodrošināt dzinējam ar zobķēdēm iepriekšējo kalpošanas ilgumu.
Zobķēžu uzturēšanas kārtība
Gāzu sadales mehānisma ar zobķēdi piedziņas vārsts sastāv gan no kloķvārpstas, gan no sadales vārpstas, no pašas zobķēdes un ķēdes nospriegotāja. Vienība “ķēdes nospriegotājs/ zobķēde” palīdz nodrošināt ķēdes nospriegojumu vajadzīgajā līmenī. Ja zobķēde ir pārāk vaļīga, ķēde var nokrist, un tas sliktākajā gadījumā var izraisīt apjomīgus dzinēja bojājumus. Ja minētā vienība ir pārāk noslogota, tad tā daudz ātrāk nodilst, tādejādi kalpošanas mūžs ir īsāks. Šī iemesla dēļ nospriegotājs un ķēdes vienība ir aprīkoti ar automātisko nospiegošanas iekārtu. Kad nospriegotājs ir sasniedzis nospriegojuma beigu pakāpi, ķēde sāk “zvanīt”. Tādā gadījumā tā jāaizvieto pēc iespējas ātrāk. Gāzu sadales mehānisma zobķēdes kalpošanas mūžs mūsdienās ir kā minimums 150 000 nobraukuma kilometri.
Nekādu kompromisu attiecībā uz kvalitāti
Ķēdes nospriegotāja/ zoķēdes vienības un citu gāzu sadales mehānisma daļu kvalitāte nav novērtējama pēc nominālvērtības. Kā iepriekš tika minēts, niecīgākās ražošanas nepilnības var izraisīt dzinēja bojājumus. Nospriegotāju un zobķēžu vienības, un visu tā daļu ražošanu ir nepieciešams rūpīgi kontrolēt. Šis bizness prasa daudz izdevumu, tāpēc daudziem ārzemju ražotājiem ir kārdinājums ekonomēt, lai iegūtu pēc iespējas lielākus ienākumus. Savukārt augstas klases ražotājiem ir ISO 9001 sertifikāts, kā arī tie pilda mašīnražotāju sniegtos ražošanas norādījumus. Ja uz iepakojuma vai interneta mājaslapā ir norādīta minētā sertifikācija, varat uzticēties ķēdes nospriegotāja/ zobķēdes komplekta kvalitātei.
Zobķēžu aizvietošanas izmaksas
Zobķēde nav ļoti dārga auto daļa. Iepriekš minētajam augstas klases mašīnas modelim labs aizvietošanas komplekts no pazīstama ražotāja ir pieejams par 300 eiro. Salīdzinot cenas, redzēsiet, ka tam pašam mašīnas modelim tiek piedāvāti arī uz pusi lētāki produkti. Mēs tomēr iesakām neuzņemties lieku risku, iegādājoties šo tik svarīgo auto daļu par zemu cenu.
Īsts izaicinājums ir nevis iegādes, bet zobķēdes uzstādīšana. Autodarbnīcā nav iespējams veikt zobķēdes un papildus rezerves daļu uzstādīšanu par mazāk nekā 1500 eiro. Pašrocīga zobķēdes un nospriegotāja nomaiņa ir ieteicama vienīgi tad, ja meistaram ir nepieciešamās iemaņas un pieredze. Ar neprofesionāliem instrumentiem šis darbs aizņems apmēram 6 stundas.